La intel·ligència emocional de la dona aplicada a l’empresa

03/10/2013 a les 13:03

Dones d'Empresa

0

Avui parlarem de la Intel·ligència Emocional de les dones i de la seva capacitat per desenvolupar més i millor els seus potencials emocionals i posar-los a favor seu. Malgrat les reconegudes fortaleses emocionals femenines, ser dona no és garantia de saber liderar-se, ni liderar. Homes i dones han d’aprendre a viure en consciència les emocions, els pensaments i les conductes, per conèixer, acceptar, ajustar,  adaptar-se, regular, en definitiva, per actuar en benefici propi i de l’organització.

Les persones tenim la capacitat de posar les nostres fortaleses al servei d’un projecte, d’una idea, d’un propòsit… En termes generals, sembla força provat que cada gènere té uns trets generals que defineixen la seva manera de relacionar-se i d’afrontar i manifestar les emocions. Posar al servei de l’empresa el millor que som i treballar junts, en equip, és la més òptima fórmula de funcionament.

A rel de la publicació l’any 1993 del llibre, Les intel·ligències múltiples de Howard Gardner, el concepte d’intel·ligència va experimentar un canvi revolucionari. El model que defensa que la intel·ligència humana és unitària, deixa pas a un model que considera que hi ha vuit formes diferents d’intel·ligència i el que també és molt important, es tracta d’ una CAPACITAT, per tant es pot desenvolupar.

Segons Garner cada persona té un tipus d’intel·ligència més desenvolupada que li permet desplegar una sèrie de competències que la distingeixen del resta.

Les vuit intel·ligències:

La intel·ligència lingüística-verbal

La intel·ligència física-cinestèsica

La intel·ligència lògica-matemàtica

La intel·ligència espacial

La intel·ligència musical

La intel·ligència interpersonal

La intel·ligència intrapersonal

La intel·ligència naturalista

 

Els professors Peter Salovey i John Mayer de dues de les més prestigioses universitats dels Estats Units, van ser els creadors originals del terme Intel·ligència Emocional que després donaria la volta al món gràcies a la popularitat del llibre de Daniel Goleman. Per a Mayer i Salovey la intel·ligència emocional és definida de la següent manera:

“L’habilitat per percebre, valorar i expressar emocions amb exactitud, l’habilitat per accedir i/o generar sentiments que facilitin el pensament; l’habilitat per comprendre emocions i el coneixement i l’habilitat per regular les emocions promovent un creixement emocional i intel·lectual” (Mayer i Salovey, 1997).

Les organitzacions requereixen membres amb una gran capacitat per a gestionar-se, amb alts nivells de Intel·ligència Emocional. Tasques bàsiques com són: la presa de decisions, el treball  en equip,  la creativitat,  la motivació, la innovació, la comunicació interpersonal o el lideratge requereixen el domini de diferents competències emocionals.

Investigadors reconeguts afirmen que el Coeficient Intel·lectual participa només en un 20% dels factors que determinen l’èxit personal i professional, el 80% restant està vinculat a factors com la gestió de les emocions. Per tant, el progrés personal no es deu tant a com utilitzem la nostra capacitat intel·lectual sinó de com controlem les nostres emocions. De fet les persones més brillants intel·lectualment habitualment no són les que tenen una vida més satisfactòria.

Les dones, en termes general, sembla que tenen més desenvolupades les intel·ligències interpersonals i intrapersonal, per tant l’Intel·ligència Emocional. Fisiològicament i culturalment la dona ha practicat més les seves competències emocionals. Per una banda, des de la vessant física, la dona te més desenvolupat l’hemisferi cerebral dret, que es el que ordena les emocions i la intuïció; i culturalment perquè la dona ha pogut sentir i mostrar els seus sentiments en àmbits familiars, el que permet posar-se en contacte amb les seves emocions, conèixer-les i expressar-les.

L’Intel·ligència Emocional, tendeix a desenvolupar-se  a llarg de la vida -a diferencia del cocient intel·lectual-, en especial si la persona s’ho proposa. Hi ha multitud de ocasions per practicar les nostres competència emocional. En unes enquestes que es van fer per avaluar-la entre adults i adolescents, els adults van donar millors resultats.

El Goleman va fer un estudi per conèixer  les competències comunes de les persones que es consideren satisfetes en l’àmbit laboral i també personal.

Aquesta és la relació de característiques:

  • Autoconsciència i autoestima: La persona que coneix les seves reaccions i sentiments i que es valora
  • Autoregulació: Persona que afronta amb positivisme y ànim de superació les diferents situacions i moments. Control emocional
  • Automotivació: Persona emprenedora, amb    iniciativa, entusiasme.
  • Empatia: Capacitat d’empatitzar amb els altres.
  • Habilitat social: Capacitat de relacionar-se bé amb els altres.
  • Dedicació.
  • Capacitat per a iniciar i acceptar canvis

El punt de partida és conèixer-se a fons i saber acceptar i regular el que anomenen les emocions. L’emoció és una manifestació psíquica vinculada amb la percepció d’un fet del nostre entorn (extern) o del nostre espai mental (intern). És el significat i sentit que les persones donem a les experiències i als pensaments el que genera l’emoció. Cadascú interpreta una situació de diferent manera en funció de les seves creences, història, caràcter… Les emocions actuen en tres nivells: pensaments, comportaments i relacions socials.

Les emocions tenen com objectiu aclarir els nostres pensaments, protegir-nos dels perills i fer-nos prendre bones decisions. Desenvolupar la intel·ligència emocional és aprendre a admetre i gestionar les nostres emocions i comprendre la dels altres.

La clau és: escoltar, acceptar i utilitzar les emocions de forma intel·ligent:  fer deliberadament que les emocions treballin a favor nostre, fer els canvis necessaris per construir una vida més rica, harmoniosa i amb sentit.

 

Fortaleses emocionals de les dones:

En termes molt generals, es podria afirmar que:

  • Les dones focalitzen i atenen més a les emocions pròpies i dels altres, al que possibilita l’administració.
  • Les dones es comuniquen millor
  • Les dones tenen nivells alts d’empatia
  • Habilitat en les relacions socials, per tant per a fer equip

En conseqüència, la seva aportació al bon funcionament de les empreses es troba fora de dubte. Els estudis desenvolupats en empreses liderades per dones, han demostrat que tendim a posar un major èmfasis en les persones, en el capital humà, a adoptar un estil més democràtic, consultiu, cooperatiu i integrador, demostren més habilitats interpersonals i confiança. El seu lideratge no és vinculat al poder, sinó més aviat a l’autoritat moral i competencial. És una forma d’actuar que no sol estar tan preocupada per l’èxit, els càrrecs o les jerarquies. Les prioritats són: fer bé les coses, ser efectives i que tot el món sigui content.

 

Punts febles de la gestió emocional en les dones

Les investigacions realitzades en homes i dones en relació als factors bàsics de la seva intel·ligència emocional van mostrar també les debilitats de les dones en la gestió de les emocions:

  • Les dones sembla que tenen menys capacitat per a regular i comprendre els seus estats emocionals negatius.
  • Les dones són més sensibles i afectades per les circumstancies externes i internes.
  • Les dones són més rumiatives –donar voltes al mateix tema, sense ànim de solucionar-lo, posició contraria d’una posició d’afrontament actiu.
  • Les dones es mouen més còmodament en el món de les idees i en ocasions els hi manca capacitat d’acció.
  • Les dones tenen més tendència a deixar-se atrapar per les emocions.
  • Tenen menys confiança en si mateixes.

Aquests trets poden atenuar les competències emocionals en que destaquem i generar problemes en l’àmbit professional, per això cal reconèixer-les, saber manifestar-les i enfortir més les fortaleses de manera que arribin a desactivar el punts febles. És des de la pròpia Intel·ligència Emocional que podem superar les mancançes per garantir una bona relació amb una mateixa i amb l’entorn.

Els circuits neurològics involucrats en l’estructura emocional poden alterar-se o reforçar-se amb el canvi d’hàbits i la repetició dels nous. Canviar aquests hàbits —com aprendre a apropar-se positivament als altres, en lloc d’eludir-los, escoltar millor o proporcionar un feedback útil, per exemple— és una tasca complexa. L’aprenentatge emocional exigeix un canvi neurològic més profund que passa per afeblir els hàbits existents i reemplaçar-los per uns altres més adequats. Per arribar al punt en què un hàbit nou reemplaça a un altre es requereix posa consciencia i pràctica.

D’aquesta forma, les emocions poden guiar totes les actituds de la nostra vida cap a pensaments i hàbits constructius, que millorin en forma absoluta els resultats finals que volem aconseguir.

Les dones emocionalment intel·ligents tendeixen a ser enèrgiques i a expressar els seus sentiments sense embussos, tenen una visió positiva de si mateixes i per a elles la vida té  sentit. Es mostren obertes i sociables, expressen els seus sentiments adequadament (en lloc de lliurar-se a arrencades emocionals de les que posteriorment hagin de lamentar-se) i suporten bé la tensió. El seu equilibri social els permet fer noves amistats; se senten suficientment a gust amb si mateixes com per mostrar-se alegres, espontànies i obertes a les experiències diverses. En rares ocasiones es mostren ansioses, culpables o s’ofeguen en les seves preocupacions. En les empreses la seva aportació és molt valuosa.

De fet, la contribució de la manera de fer i mirar de les dones en l’àmbit empresarial, en el moment actual és imprescindible. Les necessitats de canvi, d’innovació, de treball en equip, de comunicació eficient –escolta, comprensió i diàleg-, d’empatitzar, són essencials per a la gestió i la reconversió de les empreses de tot tipus.

Però cal desprendre, identificar creences limitadores, transformar vells hàbits i que les dones fomentin l’autoestima, treballin per modificar aquells punts més febles de les seves competències emocionals. No podem deixar-nos segrestar per les emocions, cal acceptar-les i respondre de manera eficient. La dona compta amb una posició privilegiada per enlairar-se, per actuar amb perspectiva, amb sentit comú, energia, tenacitat i contribuir decididament a l’èxit empresarial.

 

Pilar Garcia Fuertes

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *